Eksamensangst

Får du dårlige nerver og svedige håndflader ved tanken om eksamen?
Så lider du måske af eksamensangst. Men bare rolig, for her vil vi give dig tips og tricks til, hvordan du overkommer din angst for eksamen. 

Er du kursist på VUC Syd, så kan du få hjælp af en mentor, så du får det bedst mulige resultat til eksamen. Din lærer vil sætte dig i kontakt med VUC Syds mentorer, men du kan også finde kontaktinfo på dem her: Mentorer på VUC Syd.

1. Gå tidligt i seng

Søvn er vigtig for din krop, særligt op til en eksamen. Så husk at komme i seng i ordentlig tid. Har du svært ved at falde i søvn op til eksamen, så husk at lægge bøgerne fra dig af og til og gå/løb en tur eller anden fysisk aktivitet, så din krop får en naturlig træthed.

2. Drik vand

Husk at drikke vand i løbet af dagen. Mangler din krop vand, får du svært ved at koncentrere dig og din hukommelse fungerer ikke nær så godt. Drop alkohol, for det hæmmer din hjerne.

3. Træk vejret

Tager din angst overhånd, så kan du afhjælpe det ved kontrollerede vejrtrækningsøvelser. Find et rolig sted, luk øjnene og fokusér på at trække vejret dybt ind og ud flere gange. Inden længe vil du mærke, hvordan din krop beroliges.

4. Sæt ord på din angst

Fat pen og papir og skriv ned, hvordan du har eksamensangst og hvordan det føles i din krop. Når du får sat ord på kort inden eksamen, kan du reducere din angst. Og så er der gode chancer for, at dine eksamensresultater bliver bedre.

5. Tal med en mentor 

På VUC Syd har vi mentorer, som kan hjælpe dig, hvis du har brug for lidt coaching op til eksamen. Din lærer vil sætte dig i kontakt med dem, men du kan også deltage i de mentor-arrangementer, som jævnligt finder sted på VUC Syd. Læs mere om mentorer her eller følg med på MitVUC og på infoskærme på afdelingerne.

6. Hent app'en Eksamenshjælp

App'en er udarbejdet af Studenterrådgivningen, der til daglig hjælper studerende i hele Danmark. App'en har værktøjer, der hjælper dig med at finde roen lige op til eksamen, giver dig gode råd om skriftlig og mundtlig eksamen og tips til forebyggelse af eksamensangst.

Hent app'en Eksamensangst til iOs og Android

7. Få styr på det praktiske til eksamen

Sørg for at have styr på, hvor og hvornår du skal møde. Kom ikke for tidligt, det gør kun nervøsiteten større. Tal med din lærer, hvis du er i tvivl om noget omkring eksamen.

8. Forbered dig

Forbered dig så godt som muligt og hav en plan med til eksamen. Så kan du altid falde tilbage på den, hvis du taber tråden i løbet af eksamen.