VUC Syd sætter bygninger til salg

Færre elever betyder, at VUC Syd har behov for færre kvadratmeter. Derfor sætter skolen nu sine bygninger til salg. Det skal samtidig give VUC Syd mere luft i økonomien.

VUC Syds bygninger i Aabenraa og Tønder kommer nu på markedet med Nordicals som mægler. VUC Syds bygning i Sønderborg bliver i første omgang ikke annonceret, men skulle den rigtige køber melde sig, kan det dog også blive en mulighed. Det fortæller bestyrelsesformand for VUC Syd, Laust Joen Jakobsen.

”Vores bygninger fylder rigtig meget i vores økonomi. Vi vil hellere bruge vores ressourcer på uddannelse end på mursten. Derfor prøver vi nu markedet af i forhold til, om der er interesserede købere derude”, siger Laust Joen Jakobsen.

I stedet vil skolen ifølge formanden gå i gang med at lede efter lejemål, som passer bedre til skolens behov og økonomi. VUC Syd har allerede positive erfaringer med dén model i Haderslev, hvor skolen siden 2019 har boet hos Haderslev Handelsskole. Fra august flytter VUC Syd til et nyt lejemål hos UC Syd i Haderslev, hvor der vil være fokus på at opbygge en decideret voksenuddannelsescampus, der skal give flere lyst til at læse en professionsuddannelse.

Laust Joen Jakobsen kan ikke give en tidshorisont for, hvornår bygningerne forventes at være afhændet. ”Det kommer helt an på interessen i markedet. Men der er ingen tvivl om, at det er nogle meget flotte og velholdte bygninger. Vi kan bare ikke fylde dem tilstrækkeligt ud. Derfor håber vi naturligvis også, at der sidder nogen derude, som har lyst til at fylde nyt liv i dem”, siger Laust Joen Jakobsen.

Bestyrelsesformand Laust Joen Jakobsen, tlf.: 4189 7007